Interviu cu principalii organizatori de turnee

FRSah a intervievat principalii organizatori de competitii private de sah din tara noastra, Organizatorii Internationali: doamnele Mariana Ionita (vicepresedinte al FRS) si Lili Cristian (presedinte al Comisiei Organizatorilor de competitii din cadrul FRSah) si domnul Vasile Manole (vicepresedinte al FRSah si presedinte al AJS Iasi) si va prezentam raspunsurile acestora la un set de intrebari. Persoane bine cunoscute in lumea sahului, au marcat semnificativ activitatea sahistica din tara noastra in ultimele decenii, concursurile organizate de acestia au contribuit la dezvoltarea sahului de performanta si de masa. Este imbucurator faptul ca in ultimii ani exista o tendinta de extindere a acestei activitati prin primirea organizarii de turnee FIDE si ECU.

1. Va rugam sa prezentati care este echipa de organizare, ce persoane si ce structuri sportive sunt implicate in activitatea dvs.?

M.I.: Echipa de organizare este formată din angajaţii Clubului Central de Şah Bucureşti la care s-au adăugat de-a lungul timpului colaboratori apropiaţi precum Anca şi Cristi Palamar, Elena Stănilă, Geta Dumitraşcu, Christiansen Sava, Victor Ocnărescu.

V.M.: Principalii colaboratori sunt: Ungureanu Vlad, Danilov Vladimir, Iacoban Sorin si Motoc Florin – economist. Parteneri la actiunile desfasurate in Iasi: Axinte Stefan, Aioanei Gheorghe (CS Micul Sahist Iasi), Stefanache Mihail, Grigore Adrian si Hociung Ciprian (CS Philidor Iasi), Paval George (CS Sfinxul Iasi), Palatul Copiilor Iasi si totodata avem ca parteneri 25 scoli si 40 gradinite din Iasi.

L.C.: Structurile sportive implicate in activitatea mea de organizator sunt: C.S. Tinerii Maestri Bucuresti si C.S. Jeco-Centrocoop. Echipa de organizare: Candea Daniel si Candea Florina.

2. Care este traditia principalului turneu organizat anual de catre dvs.: ”FISCA/Trofeul Cap Aurora”, “Festivalul Mihail Sadoveanu”, ”Trofeul Centrocoop”? Cine a initiat concursul si cum a evoluat acesta de-a lungul timpului – numarul de participanti si structura acestora de-a lungul timpului? 

M.I.: Prima ediţie a avut loc în 1997 în Staţiunea Saturn şi a fost un succes. Era primul festival dedicat în special juniorilor şi de la prima ediţie am încercat să aduc idei noi în organizarea lui. Am ascultat cu atenţie atât sfaturile domnilor Iulian Drăghici, Gheorghe Candea şi Gheorghe Erdeuş (artileria grea a organizatorilor din România) cât şi a tinerilor Christiansen Sava şi Victor Ocnărescu. Au urmat câteva ediţii mai puţin “câştigătoare” datorate multor factori: schimbam locaţia – au fost pe rând încercate staţiunile Venus, Jupiter şi chiar Mamaia (ediţia din 2000), nu reuşeam să asigur un fond de premiere atractiv dar cel mai important nu reuşeam să am o promovare a concursurilor.

V.M.: Festivalul International “M. Sadoveanu” a debutat in anul 1970 (organizator dl. Volodea Vaisman) si pana in anul 2002 s-au desfasurat 16 editii. Noi am preluat traditia si incepand cu 2002 am organizat in fiecare an concursul, astfel incat, in 2013, vom avea editia a XXVIII-a. Incepand cu anul 2002 festivalul a avut doua sectiuni (copii<12 ani si seniori) la care au participat an de an aproximativ cate 200-300 sportivi (dintre care: titluri internationale 30-50 persoane, 50% fiind juniori, 30-40% straini si in special din Rep. Moldova).

L.C.: Este greu sa vorbesc de Festivalul International “Trofeul Centrocoop” fara sa nu amintesc si de “Trofeul Litoralului”. Sunt primele turnee private din Romania care au contribuit la formarea marilor sahisti ai tarii: Dieter Nisipeanu, Andrei Istratescu, Constantin Lupulescu, Alin Berescu, Mihai Grundberg, Ciprian Nanu, Alina Motoc, Corina Peptan etc.
Trofeul Centrocoop a avut prima editie in anul 1988, ajungand la editia XXV. Este turneul care a reunit in anul 1990 cei mai multi participanti din istoria sahului romanesc, 603!
Trofeul Litoralului – prima editie in anul 1991, ajuns la editia XXII, cel mai mare numar de participanti, 437 in anul 2000. In general procentul strainilor a fost si este de 30 – 40 %. Turneele au fost stucturate la inceput in 2 turnee de seniori si 2 de juniori.
In prezent, turneele cuprind: un turneu de seniori si 3 de juniori pe categorii de varsta. In fiecare an au participat un numar destul de mare de MI si MM, la unele editii chiar au fost realizate si norme de MI in cadrul acestor turnee!
In prezent, ponderea este de cca 200 juniori la un numar de 300 participanti. Ambele turnee au fost initiate de Gheorghe Cristian (pe care il consider “mintea cea mai luminata”pe care a avut-o Romania in organizarea de turnee) si Daniel Candea.

3. Ce colaboratori (organizatori, arbitri, s.a.) au marcat istoria competitiei? 

M.I.: Echipa de arbitri a fost aproape aceeaşi: Ristea Tudor (13 participări), Vasile Dragomanu (10 participări), Andrei Furcă (12 paticipări), Partenie Mihai (9 participări). Au mai arbitrat: Gheorghe Candea (3 participări), Nistor Slabu (3 participări), George Ţaga (2 participări), Dinu Nicula (1 participare).
Foarte importanţi în reuşita Festivalului sunt antrenorii renumiţi: profesorul Gheorghe Răşinaru (Sibiu), Ioan Costiuc (Sighetu-Marmaţiei), Silvia Diaconu (Botoşani), dr. Ovidiu Stanciu (Piteşti), Partenie Mihai (Giarmata Vii), Andrei Furcă (Mangalia), Vasile Dragomanu (Buzău), Hari Varlan (Rm Vâlcea), Andrei Cioară şi Gheorghe Văsîi (Ploieşti), Gabriel Ioan Georgescu (Bucureşti), Gergely Fugulyan şi Baratoşi Iosif (Tg Mureş), Lucian Gîlea (Galaţi), Iulian Preda (Brăila), MMI Ciprian Nanu (Braşov), Paul Rusan (Bistriţa), Csilla Sajter (Zalău). Iata, asadar, o lista lunga de prieteni sahisti carora le multumesc pentru reusita acestui festival!

V.M.: De-a lungul timpului, competitia s-a bucurat de atenta organizare a d-nei Margareta Perevoznic, a d-lor Volodea Vaisman, Marcovici Adrian, Cojocaru Minodor, in Iasi jucand (mai ales la editiile in care s-a desfasurat si un turneu inchis) toti mari jucatori ai Romaniei din ultimii 40 ani.

L.C.: Colaboratorii care au marcat istoria acestor competitii sunt: Gheorghe Gavrila, Susterman Lazar(R. Moldova), dl. Negea (Serbia) si Adalgiza Harabagiu, Candea Haralambie, Belevenets Ludmila(Rusia), Susterman Bela (Moldova), Erdeus Gh., Bode Mihaela, Radu Chirila, Candea Gh, Slabu Nistor, Dinu-Ioan Nicula, Iordache Claudiu si multi altii.
Pe aceasta cale as dori sa le multumesc pentru contributia avuta la buna organizare a acestor turnee.

4. Ce sprijin ati primit de-a lungul timpului de la FRSah, Consiliul local, Directia Judeteana de Sport, alte structuri publice sau de la sponsori privati? 

M.I.: Fiind un concurs privat, F.R.Şah doar a omologat rezultatele concursurilor şi a transmis la FIDE documentele pentru calculul ELO. Consiliul Local a aprobat în fiecare an să nu plătim taxa de litoral iar Direcţia Judeţeană de Sport a trimis aproape în fiecare an un consilier pentru a vedea în ce condiţii se desfăşoară competiţia.
Avem un sponsor tradiţional care a fost prezent la toate ediţiile şi alţi câţiva sponsori (pot fi număraţi pe o mână) care au fost aproape de noi la câteva dintre ediţii.

V.M.: Federatia Romana de Sah a sprijinit festivalul prin aprobarea data ca aceasta competitie sa devina parte a Grand Prix Balcani (anii 2009-2011).
Primaria Iasi (dl Primar Gheorghe Nechita), Consiliul Local Iasi prin Fundatia Sportului Iesean sunt principalii sustinatori financiari ai competitiei in ultimii 5 ani iar Directia Judeteana de Sport Iasi ne-a pus la dispozitie an de an Sala Sporturilor din Iasi si Hotelul Sport.
Un sprijin enorm il avem de la Universitatea Tehnica “Gheorghe Asachi” din Iasi care este co-organizator in ultimii 11 ani a acestui festival international (oferind sala de joc, cazare si masa in Campusul Studentesc”Tudor Vladimirescu” la preturi foarte bune).

De-a lungul anilor alaturi de noi, am reusit sa atragem sponsori (cu bani sau obiecte) pe: SC Total Gaz Iasi, SC Cotnari SA, Vodafone, Orange, SC Antibiotice SA, SC Pim SA, E-ON, SC Romtelecom SA, SC Iasisting Iasi, SC Apavital Iasi, Iulius Mall, s.a.
L.C.: Sprijin material am primit , sporadic, de la sponsori privati si Centrocoop.

5. Care considerati ca sunt cele mai importante realizari in istoria acestui eveniment? 

M.I.: Am incercat ca la fiecare ediţie sa venim cu cate ceva nou: concursurile de dezlegări, de blitz, seminar cu MMI Marin Mihail, un site al Festivalului: www.fisca.ro în limba română şi engleză, premii pentru antrenorii care au sportivi participanţi, o zi liberă când se pot face diferite excursii, dar cea mai importantă mi se pare hotărârea ca medaliaţii la campionatele naţionale să nu plătească taxa de participare.

V.M.: Festivalul a fost parte componenta a Grand Prix Balcani in perioada 2009-2011 facand cunoscut Iasul, Moldova, Romania in Balcani si Europa.
Realizarea unei colaborari foarte frumoase cu Federatia de Sah din Moldova, cu sportivii din Balti, Chsinau, Ungheni si mai nou cu cei din Cernauti-Ukraina.
Dezvoltarea sahului in Moldova si atragerea spre sah a unui numar mare de jucatori, din aceasta zona a tarii (Botosani, Suceava, Bacau, Vaslui), care nu mai participau la competitii.

L.C.: Eu cred ca, cea mai mare realizare este contributia acestui turneu la formarea tinerilor sahisti participanti. Este placut sa urmaresti evolutia unui copil care vine an de an la turneul tau si ajunge un mare campion. Te bucura gandul ca si munca ta a contribuit la formarea lui.

6. Ce face concursul/festivalul dvs. sa fie atractiv pentru sahisti? 

M.I.: Locul de desfasurare – litoral, perioada (inceputul vacanţei de vara) şi preţurile la cazare. Sunt convinsă că oricare dintre acestea s-ar modifica ar schimba radical numărul de participanţi.

V.M.: In primul rand credem ca orasul Iasi este o destinatie foarte atractiva. Apoi traditia festivalului – sunt jucatori care joaca doar acest concurs intr-un an, premiile generoase (am pornit de la 500 euro in anul 2002 pentru locul I si am ajuns la 1500 euro in 2009 cu premii totale in valoare de 10000 euro) si in numar mare (avem in fiecare an 30-35 premii la turneul de seniori si 20 premii la cel de copii), conditii de cazare si masa foarte ieftine, poate si faptul ca sunt putine concursuri importante in Moldova.

L.C.: Cred ca in primul rand participantii apreciaza nivelul organizarii, apoi locatia, premiile atractive si ocazia pe care o au, mai ales juniorii, de a se intalni cu sahisti straini.

7. Care sunt obiectivele pe care vi le-ati stabilit pe termen mediu si lung? La ce sa se astepte sahistii pentru editiile viitoare? Cum vedeti acest eveniment peste 5 ani? 

M.I.: Îmi doresc să pot organiza cât mai multe ediţii dar obiectivele le stabilesc pentru fiecare an. Condiţiile economice actuale nu-mi dau siguranţa că pot să-mi fac planuri pe termen lung. Vă asigur totuşi că fiecare nouă ediţie va avea ceva inedit.

V.M.: In primul rand ne dorim sa pastram traditia si sa-l tinem in fiecare an. Speram ca odata cu trecerea crizei financiare sa atragem tot mai multi sponsori, jucatori si sa putem organiza in paralel un turneu inchis cu media ELO 2600.

L.C.: Cel mai mult imi doresc sa am puterea sa continui multi ani de acum incolo organizarea acestor turnee si intr-o zi, cu fruntea sus, sa predau stafeta fiului meu.
Peste 5 ani doresc sa-mi bat recordul de 603 participanti!

8. De-a lungul timpului, ce satisfactii ati avut in urma organizarii concursului? Dar care au fost greutatile si momentele de cumpana? 

M.I.: Satisfacţia unei ediţii este de fapt următoarea, când ne reîntâlnim aceeaşi plus încă alti câţiva. Ca o familie care se reuneşte de sărbători.
Da, au fost multe momente grele care m-au făcut să mă întreb dacă n-ar fi mai bine să nu mai organizez Festivalul. Cel mai greu mi s-a părut când am fost dată afară de la Clubul Central de Şah şi antrenorilor şi sportivilor clubului le-a fost interzisă participarea la Cap Aurora. A contat în acele momente susţinerea adevăraţilor prieteni. Şi ce nu te ucide te face mai puternic: aşa a apărut site-ul www.fisca.ro, seminarul şi număr record de participanţi (223 la toate cele 4 turnee).

V.M.: Satisfactiile noastre au fost legate in primul rand de sansa pe care au avut-o juniorii din Iasi de a juca un concurs puternic in fiecare an si de a progresa; festivalul nostru a devenit un brand cunoscut la nivel european.
Greutatile sunt legate de gasirea sponsorilor dar am reusit sa le depasim cu bine in fiecare an.

L.C.: Satisfactiile si bucuriile mele sunt dependente de multumirea participantilor. Doar atunci cand oamenii iti apreciaza munca poti sa fii un organizator satisfacut.
Momentul de cumpana, crucial in viata mea, a fost moartea lui Cristian. Am cazut dar a trebuit sa ma ridic si sa continui. Au fost momente grele cand unii “colegi” au incercat sa distruga aceste 2 turnee. Mi-a fost foarte greu dar nu am renuntat!

9. Ce alte competitii ati organizat si ce alte proiecte de viitor aveti? 

M.I.: Multe, dar toate au fost iniţiative particulare precum: Memorialul Constantin Ungureanu – 4 ediţii, Cupa 8 Martie – 2 ediţii, Cupa Mondo- prietenia – 3 ediţii, iar recent, in noiembrie 2012, Memorialul Eugenia Ghindă. Nu am dorit să organizez o competiţie a F.R.Şah pentru că funcţia de vicepreşedintă este, în opinia mea, incompatibilă cu cea de organizator al compeţiilor federaţiei.

V.M.: Incepand cu anul 1994, impreuna cu colegii mei din Asoc. Jud. De Sah Iasi am organizat toate competitiile sahiste din Iasi si acestea nu sunt putine, calendarul asociatiei numara nu mai putin de 30 concursuri anuale!
Aceasta activitate intensa a condus ca astazi sa ne mandrim cu faptul ca Asociatia Judeteana de Sah Iasi este cea mai activa organizatie sahista din Romania, luand in considerare numarul si importanta competitiilor si evenimentelor sahiste organizate.
În sprijinul acestei afirmatii va aducem la cunoştinţă următoarele aspecte privind mişcarea şahistă din Municipiul Iaşi:

  • am organizat in iulie 2011 Campionatul European pe echipe 18 ani la care au participat 10 tari, Romania ocupand locul I la femini si III la masculin:
  • am organizat in 2012 Campionatul Mondial Scolar la sah la care au participat 503 sportivi din 38 tari;
  • am organizat o bază de selecţie foarte mare, astfel în 45 de grădiniţe din Municipiul Iaşi pentru copii preşcolari (aproximativ 4000 copii) se desfăşoară, anual, cursuri de sah în cadrul Programului «Şahul in Gradiniţe»; s-au desfasurat 19 editii ale finalei Sahul in Gradinita;
  • de asemenea prin Programul «Şahul în Şcoală» s-a reuşit predarea şahului ca obiect de studiu şi/sau organizarea unor cercuri de şah în 25 şcoli din municipiul Iaşi (3000 copii); s-au desfasurat 12 editii ale finalei Sahul in Scoala;
  • avem in derulare Programul «Şahul în Cartiere»-500 amatorii joaca sah de 2 ori pe an in cartiere, in aer liber-s-au desfasurat 11 editii;
  • am organizat 11 ediţii ale C.N. juniori – faza finală;
  • am organizat 11 ediţii ale Festivalul Internaţional de Şah „M. Sadoveanu” Iaşi (ediţiile 2003 2012) unul dintre cele mai importante evenimente şahistice din Romania, reusind promovarea imaginii Iaşului si a Romaniei în lume;
  • am organizat 5 editii ale Simultanului de Sah “Sarbatorile Iasului” (au participat anual 650 persoane, pe Bd. Stefan cel Mare si Sfant);

Vom organiza in aprilie 2013 Campionatul Mondial de Amatori si in iulie 2014 Campionatul European pe echipe 18 ani.
Ne dorim sa continuam traditia competitiilor locale si internationale din calendarul asociatiei si sa organizam in urmatorii ani un Campionat European sau Mondial de juniori 8-18 ani.

L.C.: S-au adunat multe turnee in CV- ul meu de organizator. Pe langa cele 2 turnee mentionate, din anul 1997 am mai organizat:

  • Turneul Revelionului (ajuns la editia XXI), Cupa de Toamna, Memorialul Radulescu
  • 10 editii ale C.N. individuale de copii si juniori
  • 4 editii ale C.N. pe echipe de juniori
  • 5 editii ale C.N. pe echipe de seniori – divizia A si B
  • 3 editii ale C.N. pe echipe de seniori – Superliga
  • 2 Semifinale – C.N. juniori- U 12
  • Balcaniada pe echipe de tineret
  • Turnee inchise
  • Concursuri intre scoli din sectorul 6 (de 4 ani m-am implicat, voluntar, in actiunea „Sahul in scoala”ajutata fiind de 2 antrenori inimosi: Stefan Baciu si Ion Glodeanu
  • Imi doresc ca in viitor sa organizez un turneu FIDE sau ECU de mare anvergura.

10. Asteptati mai mult de la sportivii participanti? si de la cluburile din tara care trimit sportivi la concursul dvs.? 

M.I.: Mai mult, nu! Mai mulţi, DA. Aştept cât mai mulţi sportivi care să vină să joace şah. De la cluburi aştept să-şi pună în fiecare an, în calendarul competiţional Festivalul FISCA. Perioada: ultima săptămână din iunie.

V.M.: Speram in urmatorii ani intr-o participare mult mai numeroasa a sahistilor romani la competitiile noastre.

L.C.: De la sportivi astept mai multa ambitie si dorinta de a face performanta!

11. Povestiti-ne un moment care v-a marcat/amuzant din istoria dvs. de organizator. 

M.I.: Ediţia din 2000 care s-a desfăşurat la Mamaia a fost câştigată de dl prof Gheorghe Răşinaru. A fost cel mai fericit câşigător al unui concurs de şah pe care l-am văzut până acum.
Alte momente interesante… vor fi povestite într-o viitoare carte pe care intenţionez să o scriu.

L.C.: Cel mai amuzant moment….au fost multe….La o festivitate de premiere, un jucator care luase pentru prima data un premiu, desi participa de 15 ani, era atat de bucuros, a iesit afara din sala,( noi il vedeam pe fereastra) topaind fara sa vada ca langa trotuar era o groapa proaspat sapata. A cazut in groapa avand in mana cupa, medalia si plicul cu bani. Noi toti ne uitam speriati dar in cateva secunde a aparut un cap plin de pamant si cu un zambet larg ne-a strigat “N-am patit nimic!”. Desi cazuse, cupa si plicul nu le lasase din mana.

12. Ce sfaturi puteti oferi celor care doresc sa devina organizatori de concursuri de sah. 

M.I.: Să-i facă plăcere să organizeze concursuri de şah. Să nu urmărească beneficii pecuniare imediate. Să facă ce spune.

V.M.: Ca sa aiba succes, un organizator trebuie:
-sa aiba alaturi de el o echipa unita;
-sa aiba o relatie foarte buna cu mass-media si sa o interetina;
-sa gaseasca sponsori si sa-i respecte;
-sa fie de cuvant, perseverent si cu multa dragoste pentru sah si comunitatea care-l sprijina.

L.C.: Este greu sa dai sfaturi fara sa fii gresit catalogat. Desi la prima vedere pare usor sa organizezi un concurs va asigur ca nu este deloc asa. Cred ca ar trebui sa studieze cu atentie toate etapele si implicatiile inerente, necesare pentru organizarea unui turneu. Trebuie sa fie o persoana serioasa, responsabila si nu in ultimul rand sa-i placa munca aceasta.

13. In viziunea dvs, cum arata concursul de sah ideal? 

M.I.: Concursul ideal? Să am un buget care să-mi permită să-mi pun în practică toate ideile: o promovare intensă, un fond de premiere atractiv pentru toate multe locuri premiate, o sală de joc de capacitate mare, bine iluminată şi cu aer condiţionat. Aş mai dori ca înscrierile la concurs să se facă în termenul indicat, să nu existe nici retrageri dar nici suplimentări.
Aş vrea ca la final să fie toată lumea mulţumită. Imposibil! Nu-i aşa?

V.M.: Sala de joc moderna, mare, cu tribune, bine iluminata, aer conditionat, liniste, hotel la maxim 300 m, buget suficient pentru a realiza 3 concursuri (un turneu inchis cu jucatori de top 2700, un open cu premii generoase la care sa participe aproximativ 400-500 sportivi si un tuneu pentru juniori <12 ani); 10% din partide sa fie transmise live iar un post de televiziune sa transmita zilnic 1 ora de stiri si informatii, analize ale unor partide din timpul competitiei. Ofiter de presa, comentarii, analize pe site-ul competitiei, la radio, cat mai multa publicitate.

L.C.: Concursul ideal ??!!

  • LOCATIE- F.B.
  • CAZARE- F.B.
  • MASA- F.B.
  • SALA DE JOC- F.B
  • CONCURENTI- F.B
  • PREMII- F.F. MARI
  • ARBITRI- F.B.
  • LOGISTICA- F.Performanta

14. Ce mesaj doriti sa transmiteti cititorilor site-ului www.frsah.ro? 

M.I.: Nicolae Iorga spunea: “La sfârşitul fiecărei zile socoteşte nu ce au făcut alţii faţă de tine ci ce ai făcut tu faţă de alţii”. Faceţi acest lucru! La mulţi ani!

V.M.: Mult succes in activitatea lor si ii asteptam in Iasi la competitiile noastre si in primul rand la CAMPIONATUL MONDIAL de AMATORI, 21 -30 aprilie 2013!

L.C.: Le doresc din suflet “SARBATORI FERICITE!” si anul 2013 sa le aduca numai bucurii si realizari!